Lord of the Video game edition

Så vad gör man också när man är ensam hemma? Slåss med Alva, mmm. Lägga pärlplattor, jo... Eller så kollar man om alla Sagan om Ringen filmerna.

Jaja vi kan allt det här redan, Frodo ser ut som ett ledsen rådjur, Aragorn är cool, Legolas får flickorna att svimma blablabla. Men om det var nånting som blev riktigt lyckat så var det att spelen baserat på Sagan om Ringen var faktiskt helt okej. Dagens standard för film spel är att göra dom så dåliga som möjligt för att få så mycket pengar som möjligt (Troll logik), men Sagan om Ringen klarade sig rätt bra, för det mesta.



Det finns en miljon olika spel baserat på Sagan om Ringen, inte lika mycket som Star Wars men nästan. Det första spelet jag minns att jag hyrde var Sagan om de Två Tornen till PS2



Det jag minns från det var att det var faktiskt riktigt roligt. Ett hack and slash spel som utvecklarna fick till helt okej, det kanske inte var riktigt det bästa spelet nånsin men det var ett sånt där spel som du ville verkligen låna från nån kompis som hade köpt det. Eftersom det var lite väl länge sen jag spelade det så minns jag inte direkt nånting om det, bortsätt från att sista banan i Helm's deep var för jävlig. ORCS EVERYWHERE, NO HEALTH POWER UPS AT ALL. Och så dog man. Fast en annan sak med det spelet var att det började inte där de Två Tornen filmen börjar utan spelet börjar från Rivendell när Frodo och kompani teamar upp och springer iväg för att starta filmen. Hmm jag undrar om det är svårt att spela det på en emulator, man kanske skulle göra det?




Och sen kom Konungen's återkomst. Mother of god, det är nog det bästa film baserade spelet nånsin faktiskt. Igen, jag skriver det jag minns från spelet. Det var ett hack and slash spel som de Två Tornen var, men det här var mycket bättre. För det första, det fanns Co-op, alla vet att hack and slash spel som har co-op kan helt enkelt göra ett "meh" spel till "YES!" spel. Du fick spela som alla karaktärerna, inklusive Frodo och Sam (Bläh, segt) lite överallt i hela Middle Earth. Alla dom coola scenerna var med i spelet i form av hack and slash, inget var glömt. Fast det är ju klart, vissa scener var ju lite svåra att lägga in i spelet med tanke på att man kunde spela två stycken. Minns du när Sam ska springa igenom spindel grottan för att rädda Frodo? Minns du när han klonade sig själv för att göra det mycket enklare? Eller minns du när Faramir och Pippin dödade Gollum i Mount Doom? Eller när Aragorn fick hjälp av Frodo inne i spökgrottan? Well i sure don't! Men ja, film spel är film spel, det var faktiskt jävligt roligt och helt värt pengarna, om man hade vän såklart. Ensam var spelet inte lika kul, och så var det elakt svårt. Just like in the movies!

Det kom faktiskt Sagan om Ringen till Gameboy Advance också, de två tornen och konungen's återkomst (Jag gissar väl på att första filmen var inte så rolig att göra film på). Båda spelen var hack and slash (Kan man göra nånting annat än det), men det utspelade sig som en Diablo klon. En dålig Diablo klon ifall om man jämför med det spelet då, men om man struntar i det så var dom faktiskt inte helt fel. Bortsätt från att svårhetsgraden är knuten till din tur med LOOT. Men nå väl, sånt fixar lite fusk koder till sen.





Och inte så konstigt så kom det ett online spel på Sagan om Ringen som då hette "Lord of the Rings online: Shadow of Angmar.". Jag och syster Celina spelade det tillsammans minns jag, jag spelade en Hob tank och hon en Alv bard som kunde skrika tillräckligt högt på monster så att dom dog, minns ni det från filmen? Det spelet var rätt coolt faktiskt och rätt mysigt då spelet fokuserade mer på PvE (alltså att man bara dödar monster och questar) istället för att göra allting som WoW gjorde. Det hade till och med en story line som utspelade sig samtidigt som böckerna/filmerna och man fick springa och säga hej till huvudkaraktärerna, fast du fick inte göra det dom gjorde (rätt säker på det iallafall). Minns du i gruvorna i Moria när Soldaten Swedwardkxx kom fram och one shottade alla orcherna för att sen loota dom? I sure don't remember that! Därimot var det rätt coolt att en av proffesions man kunde göra var att man odlade hasch som du sen kunde röka på för att få effektiva buffs, jag skojar inte. Spelet hade dock ett liiiitet problem, ett visst annat MMO sa hej och spelet fick aldrig riktigt alla spelarna som det behövde, vilket var rätt synd för att det var faktiskt rätt roligt. Om man vill testa nu för tiden så är det Free to play, men man behöver betala för dom coolare sakerna.

Så det är vad jag minns från Sagan om Ringen när dom gick på bio och spelen kom. Det kom några till PC i form av strategi spel, men jag spelade dom aldrig för att jag följde heliga regelen "Film spel är dåligt". Så ja. Sagan om Ringen hade bättre tur när det gällde att hoppa från film duken till spel konsollen. Bortsätt från det till Super Nintendo. (Hah! Trodde ni att jag hade glömt det?) Fast om jag verkligen fick önska så skulle jag vela gärna se ett nytt försök på att göra ett spel om Sagan om Ringen. Jag menar, världen är jätte stor, det finns väldigt mycket potential för att göra ett bra spel. Ett hack and slash spel kanske? Med Co-op. Ett spel som inte är bundet till böckerna/filmerna utan har sitt egna område. Som inte är gjort för att tjäna pengar utan mer för att göra ett bra spel som serien förtjänar. Men ja, det är väl lite försent för det. Det var ju faktiskt 8 år sen Konungen's återkomst kom ut på bio. Nå väl, det kanske är bäst s-









Mother of god.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0